Friday, October 22, 2010

WANITA MENYUMPAHI ANAK

Anak adalah anugerah Allah swt kepada pasangan suami isteri atau ibubapa dalam sebuah rumahtangga. Pengorbanan suami isteri atau ibubapa dalam mendidik dan menjaga anak amatlah berat dan besar. Dalam keadaan tertentu kadangkala ibu bapa tidak dapat mengawal perasaan dan sikap mereka sehingga lahir kata-kata dan ucapan dan tindakan yang tidak baik terhadap anak seperti menyumpah dan menghina.

Sebenarnya ada waktu-waktu tertentu Allah swt akan kabulkan doa seorang ibubapa semasa menyumpahi anak-anak. Oleh itu ibubapa atau suami isteri janganlah terlalu mudah melemparkan kata-kata yang tidak baik atau mnyumpahi anak ketana bimbang kata-katanya atau doanya dikabulkan Allah dan anak-anak akan mengalami nasib sebagaimana yang diucapkan. Dalam hal ini, selain dari anak, diri dan segala harta kekayaan juga tidak boleh disumpahi agar tidak bertepatan dengan waktu pengabulan doa sehingga selamat dari bahaya dan malapetaka.

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: "Janganlah kamu sekalian menyumpahi diri kamu dan jangan pula menyumpahi anak-anak kamu, pembantu kamu, harta kamu, kerana kamu tidak mengetahui saat permintaan (doa) dikabulkan sehingga Allah akan mengabulkan sumpahan itu". (Hadith Riwayat Abu Daud)


Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: "Seseorang Muslim bukanlah orang yang suka mencerca, bukan suka menghina, bukan suka berbuat keji dan bukan suka bercakap keji". (Hadith Riwayat Tirmizi)

No comments:

Post a Comment