Friday, October 29, 2010

KEUTAMAAN KHURUJ FI SABILILLAH

Sesungguhnya banyak kelebihan yang diberikan oleh Allah Swt. kepada lelaki atau wanita yang keluar di jalan Allah untuk melakukan usaha agama , antaranya ialah:

- Apabila seseorang keluar dari rumahnya untuk khuruj fi sabilillah, maka ketika ia memakai sepatu atau selangkah sahaja keluar dari rumahnya, Allah swt. mengampuni dosa-dosanya. (mahfum hadith)

- Satu perkataan yang digunakan untuk menyeru manusia untuk taat kepada Allah, maka Allah swt. akan memberinya ganjaran satu tahun ibadah. (mahfum hadith)

- Seseorang yang melangkah dari rumahnya untuk khuruj fi sabilillah, maka malaikat yang memikul 'Arsy akan berdoa:
         1. Ya Allah, ampunilah dosa orang yang keluar di jalan-Mu.
         2. Ya Allah, ampunilah dosa-dosa orang yang ditinggalkan oleh orang yang keluar di jalan-Mu.
         3. Ya Allah, satukan mereka di dalam syurga kerana mereka di dunia berpisah kerana Engkau.
          (mahfum hadith)

- Doa orang yang keluar di jalan Allah akan dimakbulkan (mahfum hadith)

- Setiap wang yang digunakan untuk keluar di jalan Allah, maka Allah swt. akan memberinya ganjaran
70 000 ganda (mahfum hadith)

- Solat di Masjidil Haram 100 000 kali lebih utama daripada solat di masjid lain. Solat di Masjid Nabawi 50 000 kali lebih utama daripada solat di masjid lain. ttapi untuk solat orang yang telah berkeluarga ketika khuruj fi sabilillah , maka Allah swt. akan memberi pahala 4.9 juta kali ganda bahkan lebih banyak lagi. Begitu juga dengan pahala ibadah-ibadah lainnya. Pahala yang demikian banyak hanya akan diperoleh jika khuruj fi sabilillah. (mahfum hadith)

- Sepagi dan sepetang khuruj fi sabilillah lebih berharga daripada dunia dan segala isinya.

- Debu-debu yang melekat di tubuh dan pakaian orang yang keluar dijalan Allah akan terhalang dari asap api neraka. (mahfum hadith)

- Orang yang mengajak kepada kebaikan maka dia akan mendapat pahala yang sama dengan orang yang mengamalkannya. (mahfum hadith)

-Seorang wanita yang redha suaminya khuruj fi sabilillah , maka Allah swt. akan memasukkan wanita itu 500 tahun lebih dahulu daripada suami mereka dan ia akan menghiasi dirinya dan menunggu suaminya di pintu syurga.

No comments:

Post a Comment