Thursday, March 4, 2010

ISTERI DIANGGAP DERHAKA PADA SUAMI JIKA...

  1. Apabila dipanggil oleh suaminya ia tidak datang. Sabda Rasulullah s.a.w. "Apabila suami memanggil isteri ke tempat tidur, ia tidak datang nescaya malaikat melaknat isteri itu hingga ke Subuh."
  2. Membantah suruhan atau perintah suami. Sabda Rasulullah s.a.w. "Sesiapa sahaja yang tidak berbakti kepada suaminya maka ia mendapat laknat dari Allah swt dan malaikat serta semua manusia".
  3. Bermasam muka terhadap suami. Sabda Rasullulah s.a.w. "Mana-mana perempuan yang bermasam muka di hadapan suaminya bererti ia dalam kemurkaan Allah swt hingga ia senyum kepada suaminya atau ia meminta keredhaannya".
  4. Jahat lidah/mulu pada suami. Sabda Rasulullah s.a.w. " Ada empat golongan wanita yang akan dimasukkan ke dalam neraka, di antaranya ialah wanita yang jahat atau kesat lidahnya terhadap suaminya".
  5. Membebankan suami dengan permintaan yang di luar kemampuannya.
  6. Keluar rumah tanpa izin suaminya. Sabda Rasulullah s.a.w. "Mana-mana perempuan yang keluar rumahnya tanpa izin suaminya dia akan dilaknat oleh Allah swt. hingga dia kembali kepada suaminya atau suaminya redha terhadapnya."
  7. Menghina pengorbanan suami. Maksud Hadith: Allah swt tidak akan akan memandang (mempedulikan) pada isteri-isteri yang tidak berterima kasih kepada pengorbanan suaminya sedangkan dia masih perlukan suaminya.
  8. Menerima tetamu tanpa keizinan suaminya. Maksud Hadith: Jangan benarkan masuk ke rumahnya melainkan dizinkan oleh suami.
  9. Tidak mahu menerima tunjuk ajar suami. Maksud Hadith: Isteri yang derhaka hukum perbuatannya berdosa dan boleh gugur nafkahnya ketika itu. Jika ia tidak segera bertaubat dan meminta ampun dari suaminya, nerakalah di akhirat kelak. Apa yang isteri lakukan terhadap suami adalah semata-mata mendapat keredhaan Allah swt. 

4 comments:

  1. pesanan utk insan yg bernama isteri ..elakkan dari semua ini terjadi

    ReplyDelete
  2. pesanan buat insan bernama isteri.. elakanlah semua ini dari terjadi.. semoga berbahagia di akhirat nanti..amin..

    ReplyDelete
  3. Pesanan buat insan bernama isteri.. elakanlah semua ini dari terjadi.. semoga berbahagia di akhirat nanti..amin..

    ReplyDelete
  4. Kepada para suami.jangan hanya pandai berkata kata.seharusnya kita sebagai suami perlulah memantau isteri kita dalam semua aspek agar dapat menegur yang mana yang salah dan yang mana yang betul.mahukah kita sebagai suami melihat isteri kita disiksa di akhirat kelak?
    Bentuklah peribadi isteri supaya menjadi insan yang bertaqwa, beriman dan sentiasa patuh pada syariat islam.pimpinlah tangan mereka agar mereka tidak menuju ke jalan yang dimurkai Allah.

    ReplyDelete