Wednesday, December 15, 2010

Ibu... nak susu.... nak susu....

Anak nak susu... apa yang kita buat.... cepat-cepat bancuh susu lembu untuk anak kita... senang... mudah... tak payah nak selak-selak baju menyusukan anak.... betul ke macam tu?.... Anak tu anak kita... umur pun kecik lagi... tapi pi bagi susu lembu awatnya?... 9 bulan kita usung perut besar tu ke sana ke mari... last-last lembu yang dapat bagi susu kat anak kita... ishh... ruginya.... dah tu susu kat badan kita nak bagi sape minum.... hehehe... pikirlah sendiri jawapannya... malu pulak nak tulis kat sini... Ada jugak yang pikir tak nak bagi susu badan takut bentuk badan tak cantik nanti... takut bentuk payudara tak lawa dah... takut itulah... takut inilah... tak sempat nak bagi susu sebab kerjalah.... macam-macam lagi alasan yang diberi... Tapi kalau kita tahu betapa besarnya pahala dan kelebihan susu dalam badan kita ni, maka kita akan sedar betapa ruginya kita tidak menyusukan anak-anak kita sehingga umur mereka sekurang-kurangnya 2 tahun.

Kebanyakan ibu pada hari ini enggan menyusui bayi-bayi mereka kerana mereka mementingkan diri sendiri sehingga mendorong mereka menafikan hak anak-anak mereka menyusu susu ibu. Keengganan menyusu anak-anak ini membuatkan ibu tersebut melakukan ketidakadilan kepada anak-anaknya.

Hadis menekankan supaya menyusukan anak dan menyatakan betapa mulianya ibu yang menunaikan tugas yang bersifat tabii ini. Rasulullah s.a.w. telah bersabda, " Bagi setiap teguk susu yang dihisap oleh si anak, si ibu mendapat satu amalan baik. Jikalau si ibu terpaksa bersengkang mata pada waktu malam kerana anaknya, dia mendapat ganjaran umpama membebaskan 70 orang hamba di jalan Allah."

Dalam hadis yang lain, Rasulullah s.a.w. bersabda "Apabila seorang ibu menyusukan anaknya (dengan susu badan) , maka setiap teguk susu yang dihisap oleh anaknya dia mendapat ganjaran pahala bersamaan ganjaran menghidupkan orang mati. Apabila dia menceraikan susuan anaknya, seorang malaikat yang khas memberi tahniah kepadanya kerana berjaya menunaikan tanggungjawab yang mulia ini. Dan malaikat itu berkata "Segala dosa-dosamu yang lepas diampunkan"."


Sekarang, apabila telah diberitahu betapa Islam menekankan akan penyusuan susu ibu dan ganjaran yang besar bagi tanggungjawab ini, harap-harap tiada lagi wanita muslimah yang membaca ini mengambil remeh dengan tugasnya kepada Allah Taala. Kita sebagai wanita muslimah sebenarnya tak perlu dorongan daripada pakar-pakar bukan Islam yang menulis mengenai nilai dan faedah susu ibu ini tetapi kita sebenarnya telah dan sepatutnya mengikut dorongan daripada anjuran yang diberitahu oleh Rasulullah s.a.w. berlandaskan ajaran Islam.

Jadi... sesiapa yang ada baby kecil di rumah.. dan masih ada susu badan... balik ni cepat-cepat bagi susu badan dan berazamlah untuk menyusukan anak anda sehingga umur mereka 2 tahun.... kalau bekerja.. pamlah susu tu dan simpan untuk diberikan semasa anda pergi kerja... masa yang paling baik untuk pam susu ialah semasa anda menyusukan bayi anda... bagi sebelah pada bayi dan sebelah lagi anda pam... semoga berjaya membuat azam baru sempena Tahun Baru Islam.... amin...

No comments:

Post a Comment